Maar is dat niet júíst nodig voor een koning? Beïnvloeden zou ik het trouwens niet noemen, hij luistert naar anderen en hun meningen en stelt vervolgens zijn eigen mening/beslissing daaruit samen. Is dat niet juist iets wat een koning moet kunnen? Moet een koning dan alleen maar zijn eigen mening doordrammen? Lijkt me ook niet erg handig.
Daarbij draait het spel op dit moment voornamelijk om het winnen ervan. Het lijkt me logisch dat hij dan vooral doet wat het positiefst uitkomt voor hem. En als dat is 'de andere edelen te vriend houden' omdat die nou eenmaal hoogstwaarschijnlijk met hem in de finale komen, is dat toch juist een verstandige beslissing lijkt me? En één die hij gewoon zelf heeft genomen. Alleen kwam die toevallig overeen met wat die andere edelen ook hadden bedacht. Dat houdt niet automatisch in dat hij zich laat beïnvloeden of hun mening overneemt lijkt mij...
Maar goed, that's just my humble opinion
Uit het dagboek van Zebardijn:"Andreas voelt zich niet goed bij de beslissingen die hij heeft genomen en stort zijn hart uit bij Imelda. Zoals steeds is zij het luisterend oor."Klaarblijkelijk heeft hij toch beslissingen genomen waar hij niet achter staat.
Daarnaast luistert hij naar de meningen van edelen die hun eigen hachje proberen te redden. Die kunnen een enorme druk op de schouders leggen (verwijzing: zie Olivier die op de vingers getikt werd door Silke en Iris om Stella tot de orde te roepen) en dat noem ik beïnvloeden!
Dat is toch wel wat anders als je drie raadsmannen naast je hebt staan die advies geven wat te doen in een bepaalde situatie (om de orde te handhaven).
Tenslotte heeft Andreas twee wapenschildjes in zijn bezitting waarvan één niet tegen de armen gebruikt mocht worden. Hij zat dus al met twee benen in de finale.
En dat terwijl hij al gewoon een plaats in de finale bemachtigd had.