'De stem' zei dat Fred zelf de straf op zich wilde nemen. Echter de baljuw mag niet zelf de straf ondergaan .. hij wordt verplicht tot het aanwijzen van degene die de straf ondergaat.
De regent(es) moet ook iemand aanwijzen om een straf te ondergaan. Als in oudere tijden een hoog iemand iets fout deed, werd er iemand voor gestraft. Aan het Engelse Koningshuis hadden ze daar vroeger zelfs een jongetje voor die betaald kreeg om de straffen van de Prins te incasseren. Als de Prins een fout maakte in zijn taal- of rekenlessen, kreeg dat jongetje zoveel slagen. De Prins de slagen zelf te laten ondergaan was ondenkbaar.
Niettemin nam Dolf de schuld op zich en besloot zelf naar het armenhuis te gaan, terwijl hij daarvoor óók de keuze had van 3 andere Edelen. Iets wat in de Middeleeuwen nooit gebeurd zou zijn. Niettemin onderging Stella de 2 uur schandblok zelf, omdat ze vond dat zij verantwoordelijk was. Terwijl ze zo iemand anders had kunnen kiezen. Dit zou in de Middeleeuwen niet gebeurd zijn, want er was zo een arme uitgekozen om de straf te ondergaan.
Kortom: De Baljuw (Fred in dit geval) kreeg een brief om iemand uit te kiezen. Als hij op dat moment gezegd had: "Ik ben eindverantwoordelijke en ik onderga die straf." had niemand hier tegenin gegaan, dat weet ik zeker.
Het was dan misschien niet "zoals het hoorde", maar dat was het bij Dolf en Stella ook niet. En hij had het op zijn minst kunnen proberen. Als hij te horen had gekregen dat het niet mocht, had hij altijd nog Erik of een ander kunnen aanwijzen. Toch?