ikzal je even uit je dromen helpen het was het jaar 1279 dus
13e eeuw. Je moet niet alle krantenberichten geloven. En ik heb zo'n vermoeden dat deze persoon waar ik het van heb het kan weten.
Zoals je waarschijnlijk wel weet is het niet altijd zonder gevaar iemand uit 'zijn dromen te helpen'.
Er zijn door mij 2 vermeldingen van een tijdsindicatie voor Oberon (met bronvermelding) gequote. Er staat niets over welke van de twee bronnen juist zou zijn. Die, toch wat achterdochtige interpretatie, geef je er zelf aan. Ik heb alleen toegevoegd dat ik een exacte datering, tenminste daar waar het erom gaat de realityshow Oberon in een historisch perspectief te plaatsen, niet zo belangrijk vind. In een realityprogramma zal men geen exacte historische reconstructie kunnen en willen geven.
De tijdsindicatie(1350) wordt trouwens ook bijv. in een artikel van BN De stem vermeld(Oberon in de media, dd. 17 september 2005). De informatie zal mogelijk niet door een van de journalisten zijn verspreid maar aan meerdere journalisten zijn aangereikt.
Overigens moet je ook niet iedereen geloven die wat op een forum roept, zeker niet als dit 'van horen zeggen' is.
Dit sluit mooi aan, om weer helemaal on-topic te gaan, bij de discussie over de 'kop van Jeroen'. Daar waar de illusie van echtheid bij historische verenigingen ed. waarschijnlijk van groot belang is, is deze voor de meeste TV-kijkers, denk ik, veel minder relevant. Misschien dat Floris nog wel sporen heeft nagelaten in de beeldvorming en ziet men een Floris-type wel als winnaar. In dat geval komt Jeroen qua uiterlijk, Middeleeuws of niet, niet in aanmerking. Ik zal eens zoeken tussen de andere kandidaten naar een echte 'Oberonner', vanuit dit perspectief. Als deze Realityserie een succes wordt onstaat er na verloop van tijd waarschijnlijk een duidelijk beeld van iemand die voor die titel in aanmerking zou kunnen komen.
Of dit beeld iets van doen zal hebben met authentiek Middeleeuwse kwaliteiten en uiterlijk ......?