Gezien in de PZC van van 11 oktober
Droom van Wieme komt uit
door Patricia de Ryck
OOSTBURG - De eerste aflevering van het nieuwe programma Oberon is nog niet uitgezonden, maar nu al herkennen mensen Nicolle Wieme (41) uit Oostburg uit de stukjes waarmee de serie wordt aangekondigd. „Al die reacties vind ik geweldig!”.
Nicolle Wieme in de kleding van het spelprogramma: ,,Voor Oberon heb ik alles over.''
Oberon is een psychologisch spel waarin de deelnemers , acht Nederlanders en acht Vlamingen, het middeleeuwse bestaan aan den lijve ondervinden: het standenverschil, het miserabele leven van de armen, met nauwelijks comfort en hygiëne, en het leven in weelde van de edelen op het kasteel. Ze strijden om de titel koning of koningin van Oberon.
Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, werden de opnames gemaakt in een oud kasteel in Polen. Wieme: ,,Ik heb de tijd daar als heel fijn ervaren. Ik kan heel simpele dingen nu veel meer waarderen. Je bent daar op elkaar aangewezen en je moet keihard werken.”
Kans
Nicolle Wieme heeft haar eigen schoonheidsinstituut, Natural Beauty. Daarnaast is ze ook werkzaam als visagiste en doktersassistente in het ziekenhuis. Ze droomt al jaren van een carrière voor de camera’s en greep nu haar kans. ,,Ik zocht naar de website van het programma ’Looking Good’, toen ik op deze oproep stuitte. Ik heb meteen een mailtje gestuurd om me aan te melden. Daarna werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Na dat gesprek met de producer en een psychologische test zag ik heel veel mensen huilen. Die mensen wilden allemaal zo graag meedoen. Ze zaten ook heel stil bij elkaar, maar dat is niks voor mij. Ik heb een groepje gezellige mensen gezocht én heb rustig gewacht.” Uit meer dan zeshonderd Nederlandse en Belgische kandidaten werd Wieme gekozen.
Tot haar schrik hoorde Wieme dat ze ook een conditietest moest doen. „Ik heb helemaal geen conditie én ben meteen begonnen met hardlopen. Tien dagen lang heb ik rondjes gelopen. Mijn vrienden lagen in een deuk. Ik ben zo iemand die wel een pas van de sportschool heeft, maar er nooit heengaat, maar voor Oberon heb ik alles over.” Haar conditie ging met stappen vooruit, maar ze liep een zweepslag op. „Ik dacht: nu ben ik uitgespeeld, maar de leiding wilde me heel graag bij de groep hebben.”
Tijdens de opnames wist niemand waar Wieme precies zat. Haar naasten vertelde ze wel dat ze in Polen zat voor opnames van een nieuw programma. Haar medewerkers hoorden zes weken niets van hun bazin en konden ook geen contact opnemen. „Ik ben echt ontzettend trots op mijn personeel. Ze hebben het zo goed gedaan. Die zes weken dat ik weg was, hebben ze Natural Beauty draaiende gehouden.”
Spijt van haar deelname heeft ze niet. „Als ze me nu vragen of ik terug wil, ga ik weer. Niets is me tegengevallen. Ik heb hier juist hele leuke, lieve mensen leren kennen.”
De avonturen van Nicolle Wieme en de andere deelnemers zijn te zien vanaf vrijdag om 20.30 uur op Nederland 2.