Dus dit is reality-tv! Dank voor deze ogenopener, beste Sil.
Reality programming will involve (a) the recording, ‘on the wing’, and frequently with the help of lightweight equipment, of events in the lives of individuals or groups, (b) the attempt to simulate such real-life events through various forms of dramatized reconstruction and (c) the incorporation of this material, in suitably edited form, into an attractively packaged television programme which can be promoted on the strength of its ‘reality’ credentials.” (Kilborn, 1994: 423)
Zal ik eens heel gemeen zijn? En over bovenstaande definitie een paar erg cynische dingen zeggen? Hem als het ware slopen? Want wat wordt hier gezegd: je zet mensen in een laboratorium situatie met bewegelijke camera's erbij en je 'simuleert' werkelijke gebeurtenissen door ze 'gedramatiseerd' na te (laten) spelen en daarna ga je dat geheel nog eens passend 'editen' om het daarna in een pakkend programma uit te zenden. Hoeveel werkelijkheid wil je hebben? Hoe echt is een gedramatiseerde en gesimuleerde situatie? Hoeveel kun je manipuleren in de 'edit-room'? Wie zegt dat wat er uitgezonden is ook echt gebeurd is? Ben ik nou zo ver mis als ik vermoed dat het laatste woord 'reality' in de definitie tussen aanhalingstekens staat omdat dit dus helemaal niks met reality te maken heeft?
Over naieviteit gesproken...
Het Dierenbevrijdingsfront protesteert voor de Proefdierenlaboratoria in Rijswijk tegen het martelen van arme diertjes, maar mensen laten zich met plezier misbruiken en manipuleren om maar met hun gezicht (en de rest) op TV te kunnen komen. Wat een wereld.